...

Nieuws

Nieuws

Ds. Arie van der Veer gaat op pad met zanger Roald Schaap. Hij was aanbiddingsleider en trad onder andere op tijdens Opwekking.

Roald ontdekte op zijn 26e dat hij depressief is, een nasleep van zijn jeugd waarin gevoel nauwelijks een rol speelde. In zijn kerk ervoer hij weinig ruimte om zijn gevoelens te tonen. Tijdens zijn depressie schreef hij het liedje ‘Barstensvol’. Roald zingt het lied voor ds. Arie van der Veer. Hoe lukte het Roald om dit lied te schrijven, uit zijn depressie te komen en te leren hiermee om te gaan?

Wil je de uitzending van Nederland Zingt van 3 november terug zien zonder onderbreking van koor en zang?

Klik hier

6 actievelingen vertellen over hoe zij de wereld vlakbij een beetje beter maken.
Verbeter de wereld, begin in je buurt


ROALD SCHAAP

Van ‘halleluja’ tot ‘geef een vluchteling te eten’
Vervoering, contemplatie, een persoonlijke relatie met het Goddelijke. Daar denk je aan als je aan kerkmuziek denkt. Maar ondanks de aandacht voor naastenliefde in de kerk, gaan de liedjes grotendeels over de relatie met God en niet over de strijd tegen maatschappelijk onrecht, vindt Roald Schaap (33).
Daar brengt hij met zijn liedjes verandering in. “Als artiest treed ik veel op in kerken. Ik had het gevoel dat daar, zeker in de muziek, steeds een goede persoonlijke relatie met God werd benadrukt. Maar kerkmuziek gaat niet vaak over de relatie met de mensen om ons heen die het moeilijk hebben.” Door middel van zelfgemaakte liedjes en teksten wil Schaap mensen uitdagen om te zien wat er in hun omgeving gebeurt en welke rol zij kunnen spelen. Bijvoorbeeld de situatie van mensen die zonder papieren in Nederland verblijven, een groep waarvoor hij zich zelf inzet.
Hij zwengelt bovendien een kerkelijke discussie aan. Zijn nieuwe album ‘Hout en Steen’ is vergezeld van een boek met prikkelende columns over maatschappelijk onrecht en een reactie daarop van bekende theologen en kerkleiders. Bovendien bevat het boek opdrachten zoals: nodig een vluchteling uit om samen te eten. Schaap: “God wil dat je meewerkt aan een betere wereld, in plaats van de praktijk van het ‘goede doen’ alleen maar te bespreken.” Zijn folkmuziek is dan ook niet alleen bedoeld voor in de kerk, maar vooral ook voor daarbuiten. www.roald.tv

Lees het bericht hier op www.myworld.com

Flevo Festival is niet meer, maar er vind wel een doorstart plaats in Flavor Festival. 

Ik mag dit jaar 3 programma onderdelen vullen waarbij er een tipje van de sluier van het nieuwe album gaat. Daarnaast verzorg ik een workshop samen met Roeland Smith (bekende van Psalmen voor Nu en Schrijvers voor Gerechtigheid) over ‘aanbiddings moeheid’. In een workshop ‘Vechten tegen onrecht’ zing ik enkele nieuwe songs over onrecht.

Ben je erbij?

 

 

Vechten tegen onrecht

Vrijdag 16 aug
Tent: Peper

10.45 uur-11.45 uur  – Roald Schaap, Antonie Fountain en Frits Rijpma.

Is Prostitutie mensenhandel of een vrije keuze voor een beroep? In werkelijkheid is Prostitutie een nachtmerrie van uitbuiting en verkrachtingen(..)

Frits Rijpma (Christen Unie) en Antonie Fountain (Stop the Traffik) willen niets liever dan dat prostitutie bezoek illegaal is en dat de moderne slaven van onze tijd vrij komen. Stop the Traffik strijd tegen mensenhandel en moderne slavernij en praat met politici, werkt  samen met andere goede organisaties. Frits ziet en kent de praktijk van prostitutie terug in zijn dagelijks werk in de stad Leeuwarden. Tijdens dit programma heb je de kans jouw beeld te verbreden op mensenhandel en prostitutie, vrouwen van jouw  eigen leeftijd die gedwongen werken(..). Een persoonlijke confrontatie met een keiharde werkelijkheid. Roald Schaap, muzikant, schrijft indringende liedjes en deelt er drie met jou.

Lunchconcert

Vrijdag 16 aug
tent: lifespots

12:30 – 13:30 – Roald Schaap

 

Go(e)d Proeven

Zaterdag 17 aug
tent: Salt

10.30 uur- 11.15 uur – Roald Schaap en Roeland Smit 

Herken jij dat: je bent aanbiddings moe, je voelt je niet (meer) thuis bij aanbiddingsdiensten of de woorden&sfeer rondom aanbidding zijn niet de jouwe? Steeds meer mensen zoeken een manier binnen of buiten de kerk, om aanbidding te beleven maar dan zonder een opwekkingsboekje in handen. Een eerlijk verhaal over de zoektocht van Roald Schaap, muzikant die jaren aanbiddingsleider is geweest  en Roeland Schaapr, die als muzikant en o.a. als schrijver van Psalmen voor Nu een mooi repetoir vernieuwde Psalmen heeft neergezet. En met twee geweldige muzikale talenten, kan het niet anders dan dat ze naast vertellen ook prachtige liederen laten horen!

 

Er is hoop

Velen van mn facebook vrienden zullen af en toe wel denken: ‘post ie alweer iets over vreemdelingen, ik lees t al niet eens meer’

Afgelopen weekend in de kroeg met 2 goeie vrienden werd me een spiegel voorgehouden. iets wat ik al wist werd nog duidelijker, mensen doodgooien met posts over hoe slecht alles wel niet is, slaat ze lam…

En ik herken het, als we alleen maar slecht nieuws horen en geen uitzicht krijgen op een betere wereld, dan haal ik op een gegeven moment m’n schouders op. Ik kan er niets mee. Het is te groot voor me, ik kan het niet veranderen.
Zo volg ik iemand die alleen maar post over abortus incl aanstootgevende video’s. Zo aanstootgevend dat ik niet meer durf te klikken. En ja, ook ik ben zo’n persoon, ik schreeuw om aandacht, en eerst lijkt het alsof mensen me horen, en dan verstomd het. Sociale media is dan ook niet sociaal genoeg om echt te weten hoe iets overkomt, ik gok dat 50% van m’n facebook ‘volgers’ behoort tot het type ‘spieker’, die zelf nooit op het duimpje klikt, alleen door de facebook gordijnen naar binnen spiekt en stilletjes weer uitlogt.
Daar krijg ik geen feedback van, geen idee of m’n verhaaltjes iemand bereiken, en geen idee of ik ze beledig, verlam of vermaak met de letters en plaatjes op m’n tijdlijn. Behalve als ik mijn relatie-status verander, dat levert 140 likes op.

Lees verder…

De zomer komt eraan en dan duikt heel Nederland tijdens de bouwvak warm Frankrijk in. Urenlang in de auto om even een paar weken te kamperen en tot rust te komen. Tot onze grote irritatie komen we altijd Nederlanders tegen op de camping, en als we 5 minuten met onze landgenoten staan te kletsen, blijkt dat hij de zoon van achterbuurvrouw van je tante is. De droom dat je eindelijk eens een reis had geboekt die ver genoeg ging om het ‘avontuurlijk’ te noemen, is in het water gevallen, irritant. Elk jaar hoop ik weer verder van huis te gaan om het gevoel te hebben om er even helemaal uit te zijn. Waaruit eigenlijk?

Tegelijkertijd vluchten er mensen naar Europa om er niet ‘even’ uit te zijn, maar omdat ze een thuis zoeken. Ze moesten er ‘uit’ of ze konden niet anders dan er ‘uit’ of er heerst in hun land een droom om het beter te gaan hebben. Geen reis om het avontuur, of om een mooi fotoboek aan te leggen, maar een reis voor een beter leven. Irritant.

Jaarlijks vluchten duizenden mensen naar Nederland. En voor Nederland is dat onderhand een probleem. Waarom eigenlijk? Waarom zijn vluchtelingen voor ons een probleem? Eeuwenlang heeft Nederland de migrant een plekje gegeven. We zijn er rijk van geworden en de verschillen tussen arm en rijke werelddelen is vandaag de dag niet mis.
We hebben ons jarenlang geriefelijk weten te vermaken in ons welvarende land en alles wat in de weg zat, of het nou een zeespiegel was of een zuiderzee, het maakte ons niet uit, wij hadden er een oplossing voor. Rechte wegen, hoge dijken, niet zeuren, want geluk werd een keuze. We ontwijken de gevaren en leven alsof ze er niet zijn. Wij werden grootgebracht in een leven wat alleen maar altijd beter moet gaan en wat geen grenzen kent.
Nu onze rijkdom ietwat instabiel is gebleken worden we alerter op kapers op de kust. De muren waren al hoog en dan irriteert het ineens als er mensen iets proberen te halen waar wij van dachten dat het nooit op zou raken. Irritant.

Onderhand wordt het lastiger om een mening te hebben over deze kapers op de kust. Lukt het nog wel om het zwart/witte idee los te laten op dit naderende gevaar. In denktank gekozen woorden als gelukszoekers doen hun werk, maar de realiteit legt iets anders bloot. Is er namelijk wel 1 vijand?, Is dat ‘vreemde’ nog wel de vijand? Of hebben we misschien zelf een vijand gecreëerd?
Misschien een vijand die we het liefst de naam ‘overheid’ geven of ‘systeem’. Maar feit blijft, de ‘overheid’ en het ‘systeem’ zijn een afspiegeling van onze maatschappij. Het is een vijand die we zelf hebben laten groeien. Het is een vijand die geniet van rijkdom en minder van delen. Het is een vijand die vrijheid eerst zelf wil en vervolgens niet weg wil geven. De enige echte gemeenschappelijke vijand die we als Nederlanders nu hebben heet ‘ongastvrijheid’.

Ongastvrijheid kiest voor gemak, en voor privacy, voor laat-me-met-rust en geen gedoe, voor lusteloosheid, voor ik-heb-al-genoeg-aan-mezelf, voor dat-regelen-anderen-wel, voor wat-heb-ik-daar-mee-te-maken, voor onverschilliheid, voor zeur niet zo over je moeilijkheden, denk eens positief, voor gordijnen dicht, voor grenzen zijn heilig en dicht, voor hekken, voor handen boeien, voor opsluiten als het ‘echt nodig is’, voor veiligheid, voor rust, voor een beter land, voor ons. Voor geen irritatie. Vooral geen irritatie!
Wil jij er ook even uit?

Er even uit, maar dan ook wel inclusief het avontuur, net als die vreemde? En wel de irritatie aangaan? Het grote plaatje zien, terwijl je de consequenties nog niet weet? De antwoorden even niet hebben, even niet het gat in de dijk weten te dichten? De ogen richten op iets en het overzicht even kwijtraken? Irritatie voelen? Misschien weer even machteloos voelen in een wereld die je net leek te begrijpen? Misschien weer even terug te moeten in de schoolbank van ons land of misschien zelfs in de schoolbank van de Bijbel?

Deze zomer kun je er echt even helemaal uit. Van 11 tot 14 juli organiseert Time To Turn een uitermate Irritante bijbelschool. We vertoeven in het pittoresque Hotel de L’Europe. We zullen dit weekend stilstaan bij het thema ‘grenzeloos’ en vanuit bijbels perspectief zoeken naar manieren waarop we als Christen een positie in kunnen nemen rondom deze problematiek. Daarnaast geven we de mogelijkheid voor inschrijving voor de werkgroep ‘visievorming’. Dit is slechts facultatief. Om het nuttige met het aangename te verenigen zijn er diverse ontspannings- mogelijkheden zoals borrelen aan de cocktailbar met live jazz muziek of even wegdutten in de prachtige marmeren badkamer.

Hotel de l’Europe
Locatie: Nieuwe Doelenstraat 2 – 14, A’dam
Data: 11 juli – 14 juli | aanvang donderdag 19u

Prijs:
– Donderdag, vrijdag, zaterdag & zondag (60,- )
– Donderdag, vrijdag, zaterdag ( 50,- )
– Donderdag & vrijdag ( 35,- )
– Vrijdag, zaterdag & zondag ( 50,- )
– Zaterdag & zondag ( 35,- )
– Vrijdag ( 25,- )
– Zaterdag ( 25,- )


Aanmelden voor 15 juni (vol=vol)
FB event Irritante Bijbelschool:

 

Op facebook deelde ik afgelopen week
mn vragen die weer opspeelden toen ik na lange tijd weer eens aanbiddings ging leiden in een kerkdienst. Daar kreeg ik opvallende reacties op en vandaar dat ik ook graag het hele verhaal kwijt wil in plaats van mijn kort-door-de-bocht-quotes.

poeh dat was ff wennen weer na zo’n lange tijd. Het is leuk om te doen, vooral het ‘samen’ zingen in aanbidding is eigenlijk best een bijzonder ding.

Ik heb vanaf mn 19e tot mn 30e aanbidding geleid, en ik zag op een gegeven moment niet meer wat het is. Als je stapels met bijbelse visies over hoe je aanbidding moet leiden hebt gehoord, alle hebreeuwse termen voor aanbidding hebt geleerd en tientallen workshops en seminars hebt gevolgd, lijkt het de normaalste zaak van de wereld.
Verhelderend om er dan na 3 jaar weer ff van een afstandje naar te kijken.

Afgelopen zondag stapte ik even weer in die rol, en grappig genoeg voelde het alsof ik de karaoke-bal was die bij karaoke op het scherm verschijnt.

Ik kom uit de gereformeerde kerk, en in mijn tijd toen ik tiener was, hadden we alleen sing-ins, opwekkingsliedjes mochten in de dienst niet gezongen worden, maar daar wel. Daar werd dan ook gretig gebruik van gemaakt. De hele zaal zat vol met gereformeerde mensen die uit volle borst meezongen, zonder aanbiddingsleider, alleen een combo. Ja, je raad het goed, een dwarsfluit, een pianist die enthousiast hobbelde op zijn kruk, en jaja, een drummer, met zijn glimmende kale hoofd die zacht eerbiedig met kwastjes roffelde op zijn onversterkte drumstel.

En er was een man met een baard die alle liedjes op sheet had, en die met zijn pen op de overhead-projector de woorden aanwees die gezongen werden. Hij bestuurde de karaoke-bal. Dit was fenomenaal, zelfs de doven en slechthorende mochten op de voorste rij zitten en konden ‘meezingen’. Ik denk dat ze op de voorste rij mochten zitten, omdat ze hun eigen grondtoon hadden.
En oohja, altijd dezelfde meneer die plostseling tijdens het zingen ging staan en z’n hand bedeesd in de lucht voor zich uitstak alsof hij een appel vasthield.
Wat me zo bijstaat in die context is dat elk liedje uit volle borst werd gezongen, en geen enkel liedje iets van dynamiek kende. Het was aan of uit. Zoals het een goed christen betaamde te zingen voor den Heere: hard!
De muziek was sober en van het combo was alleen 1 microfoon versterkt, door de schelle preek-speakertjes die witgekleurd wegvielen aan de zijkant in de mooie gereformeerde kerk.

Pas later toen ik bij conferenties kwam en de muziek harder klonk dan dat er gezongen werd, maakte die enorm veel indruk op me. Een zanger met een snik in de stem, en zachtjes zong en dan weer hard en het publiek dat zoekend volgde en een band die dynamiek bracht in de muziek. Soms kwam je in een kerk met mannen met hele grote C&A pakken aan, en daar wilde de drummer nog wel eens met de cymbalen ophitsende ‘golven’ maken.

Ooit heb ik op zo’n opwekkende conferentie mijn hart aan Jezus gegeven, en werd overspoeld met muziek met dynamiek en urgentie. Ik werd niet alleen aangesproken in mijn ratio, maar ook mijn gevoel kreeg een plek.

Als gereformeerde jongen blijf je toch altijd een beetje op je hoede en komt er toch iets van calvinisme om de hoek kijken als je je inlaat met gevoelsmuziek. Maar ik wist dat vroeger het kerkorgel te seksueel was om liederen voor den Heere op te spelen, maar ook dat waaide over en het ophitsende geluid van deze grote pijpen werd door de kerk omarmd. En zo zou het ook met deze gevoelsmuziek gaan. Dat leek me wel wat.

In de jeugddienst in de kerk was er plek om als tieners wat liedjes te spelen en de dienst te begeleiden, en hoe meer ik spiekte buiten onze gereformeerde traditie en de gevoelsliedjes introduceerde in onze kerk, hoe verder ik kwam af te staan van de gemeente.

Ook toen er een nieuwe dienst in het leven werd geroepen en ik daar als zangleider mee kon draaien, merkte ik al snel: Ik wil verder, ik wil aanbidding, geen liedjes zingen, geen liturgie, maar langere blokjes muziek waarbij ook dat gevoel (mijn woorden van toen: Heilige Geest) meer ruimte kreeg.
Dat botste met het team na een tijd en ik werd op non-actief gezet. Een pijnlijke periode, maar achteraf zie je dat ook dat je loutert.

In mijn studententijd heb ik 3 jaar op een zolderkamertje de liedjes gespeeld en me ondergedompeld in de wereld van worship, toen nog een hype en daar kon je de Heilige Geest momentjes op de minuutaf terugvinden en terugspelen.

Bij de studentenvereniging was vanaf dag 1 een gapend gat en een wens voor meer aanbidding, en als eerstejaars kon ik mijn aanbiddingsei flink kwijt. Ook in de gemeente waar ik toen kwam kon ik aan de bak, op conferenties en festivals leidde ik vervolgens aanbidding. Dat was hard werken: een goeie flow, de juiste liedjes, een lijn maken van Gods grootheid naar ons nietige bestaan, om vervolgens mensen met een open hart bij de Heer te brengen. Dat was het mooiste wat er was.

In de periode dat het slechter met mij ging (depressie) merkte ik dat ik meer behoefte had aan muziek die uiting gaf aan die emoties, en had ik eerst minder behoefte aan Hallelujah-liedjes, en pas veel later ook minder behoefte aan God-is-zus-of-zo-liedjes.

ik werd sceptischer naar worship avonden en de manier waarop ik aanbidding leidde. Op een gegeven moment leidde ik aanbidding in een kerkje in Amsterdam terwijl ik de hele nacht niet geslapen had vanwege mijn depressie. Daar kon ik alleen maar eerlijk zeggen dat ik ff helemaal geen zin had om aanbidding te leiden en me zo #$%^& voelde. Ik hoop dat dat voor de mensen in dat kerkje niet veel schrikken was en juist een stimulans was om eerlijk er in te staan.

Nu na enkele jaren, merk ik dat ik God minder zoek in die momenten van muziek en grote groepen. De reden ligt denk ik in de vele dingen die ik zelf gezien heb, dingen die ik zelf op het podium gedaan heb. ik zag dat de mensen die die aanbiddingsmodus telkens weer opzochten om zo door hun moeilijke tijd te komen, uiteindelijk niet verder kwamen. Ze gingen die tijd van aanbidding ‘oplaadmomenten’ noemen en kwamen toch elke zondag nog naar de kerk omdat ze het gevoel hadden dat God dan aan het werk ging.
En nu moet ik herkennen, die persoon was ik.

Het heeft even geduurd voor ik geen aanbidding meer leidde en Jezus wat meer buiten de kerk vond. Mijn gevoel en mijn ratio was inmiddels klaargemaakt om God te herkennen. Ik vond Jezus In een mooie film, op een dansfeestje, in mn vrienden, en uiteindelijk ook in een iemand die geen pasport had.
Die route was voor mij enorm waardevol en zou ik voor geen goud of platinum-album willen ruilen. Ik geef toe dat het een illusie is om te denken dat iedereen dezelfde route doorloopt in het leven.
Bij mijn vrienden herken ik dat sommigen de dingen leren die ik pas enkele jaren later oppakte, en ook andersom. Het leven is niet lineair.
En toch herken ik een patroon, een patroon niet alleen in de kinderen van de God, maar ook een patroon in de kinderen van de tijd.

Okee, projectie ligt op de loer, het zou jammer zijn als ik voor elke persoon die ik met zn handen in de lucht zie met een ik-doe-zo-mn-best blik op het gezicht, zou invullen dat hij of zij het ook teveel zoekt in dat moment. Ik wil daarvoor waken. Tegelijkertijd herken ik die modus in de taal die de worship-liefhebbers gebruiken. Dat maakt me alert en het interesseert me mateloos wat die mensen beweegt.

Soms denk ik wel eens, hebben we een soort worship-junkies gecreeerd?
Soms denk ik, het is een fase, die ben ik ontgroeid.
Soms denk ik, ik moet terug, ik ben een heiden geworden.
Soms denk ik, ik ben genuanceerder geworden, volwassener.
Soms denk ik, ik wou dat ik mezelf weer kon verliezen in iets groters, zoals bij aanbidding.

En soms denk ik, wat als ik dat zou doen, Hoe zou dat dan gaan?

Ik zou weer naar kerken gaan, en cd’s kopen, en conferenties bezoeken, en wellicht me aangesproken voelen en naar voren gaan, een indruk krijgen, en voor me laten bidden, en het bijbellezen wordt ingekleurd door de theologie van de liedjes, en ik zou willen dat het me raakt en daar onbedoeld mee bezig houden, of juist me focussen op God en me niet teveel bezigheden met mn gevoel, maar wel mn hart willen openen, want ik zou ook niet iets willen missen en ik zou mensen om me heen zien die het lukt om zich over te geven, en ik zou dat ook willen, maar ook volwassen willen zijn en me daar niet teveel van aantrekken, en ik zou zoeken naar wat mijn rol in Gods koninkrijk is en misschien wel weer aanbidding willen leiden, en dan moeten oefenen met de band, en visie weekenden hebben met toerusting, en aanbiddingsleidersoverlegmomenten, en zondagochtend bidden en een indruk krijgen dat God iets wil doen tijdens de aanbidding, en dat dan weer moeten loslaten, want het is Gods werk, en dan me openstellen voor Gods Geest en gewoon lekker liedjes spelen en na afloop te horen krijgen dat ik mensen zo goed in het hart van God kan begeleiden, en dan na de koffie moe naar huis gaan en me echt afvragen of dat wel het hart van God is…

… en ik zou terug verlangen naar het combootje in de gereformeerde kerk, met de valse dwarsfluit en de kwastjes-drummer met zijn glimmende hoofd, en de meneer met de baard die de karaoke-bal bestuurt. En iemand die ongegeneerd vanachter uit de kerk roept bij de verzoeknummers. ‘nummer 488, die van die arend’
(voor de pasbekeerde lezer: opwekking 488 was destijds de opwekking-hit. Zeg maar de ’tienduizend redenen’ van 1990)

tot zover mijn zoektocht.

(ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dat combootje ook niet zie zitten. 😀 )

Liever zing ik af en toe een liedje met wat mensen die dichtbij me staan. Mijn grootste droom is dat die liedjes niet meer alleen de aanmoediging zijn om naar buiten te gaan, maar dat we buiten onze kerkelijke comfortzone ook eerlijke liederen bij ons hebben of sterker nog: zelf ook eerlijke liederen kunnen zijn voor de mensen die in nood leven, opgesloten worden, leven in angst of eenzaamheid.

 Dit blog werd ook gepubliceerd op www.staatgeschreven.nl

Gelovig en Depressief

In de media verscheen een half jaar geleden het verschrikkelijke nieuws dat Rick Warren’s zoon zelfmoord heeft gepleegd na jarenlange depressie. Kloppen de ideeen die we als christenen hebben over depressie wel?

Depressie en Hoe de kerk daar mee omgaat.
Zelf ben ik enkele jaren flink depressief gewees, ik heb gemerkt hoe onwennig mensen daarmee om konden gaan. Er werden me vanuit goede bedoelingen allerlei short-cuts aangeboden in verschillende soorten en maten. Mijn boekenplank ligt vol met boeken die ik greeg van goedbedoelende kerkgenoten. En juist dat hielp uiteindelijk niet. Het signaal dat er mee gegeven werd was: lees dit, want dan lost het je probleem op. Na een lange periode begon ik me af te vragen of ’t er in eerste instantie wel acceptatie voor is. De goedbedoelde gebeden en adviezen gaven me eerder het gevoel dat mensen me uit het proces wilden trekken.

Een enkeling durfde het aan om me in het proces te laten, zonder een welgemeende oplossing aan te dragen. En dat leverde die persoon wel een flink gevoel van machteloosheid op. In die periode heb ik gemerkt hoe krachtig het is als mensen durven het lijden te accepteren of zelfs met je mee durven te lijden. Wat voor moois gebeurd er dan: Er ontstaat vertrouwen dat je het aankan, geloof vanuit de ander krijgt vorm in jou! Niet door woorden, maar door het lef van de ander. Het geloof dat aandurft in plaats van nep-geloof dat zelf wegvlucht voor het lijden. Soms merk ik dat mensen die de bijbel hanteerden als magische spreuken-boek minder boodschap hadden aan het accepteren van lijden. Zelf heb ik gelukkig gemerkt dat Jezus niet bang is om met mij de depressie door te gaan en de angsten in de ogen te durven kijken . De manier van ‘redden’ was anders dan ik en anderen verwachtten. Juist door met mij in de diepte aanwezig te zijn, werd de angst en depressie dragelijk en ontwapend.’ Inmiddels gaat het beter met me en heb ik draagkracht ontwikkeld voor de depressies. Hoe? Door niet langer een fix te vinden in allerlei geestelijke uitvluchten, maar door langzaam maar zeker meer houvast te vinden in vriendschappen en in laag tempo het lijden in mezelf en anderen te accepteren. Achteraf kijk ik terug naar een periode van depressie en merk ik dat de kerk een te makkelijk antwoord had die voor mij natuurlijk extreem aantrekkelijk was: God haalt je uit de put. Uiteindelijk ben ik blij dat er mensen met me in de put wilden zitten. Opmerkelijk was wel dat de mensen met de grootste geloofsuitspraken het minste durf hadden om naast me te staan.’ ‘In een onbeschrijflijke zware depressie schreef ik ‘Barstensvol’ op zoek naar bescherming en begrip.

Hoe kunnen we er in Jezus lichaam, mensen met depressie en andere geestelijke aandoeningen, omarmen?

Lees hier: “Christenen, doorbreek de schaamte van depressie en duisternis

 

Nederland is in 2008 door Amnesty International en het Europees Hof voor de Rechten van de Mens op het matje geroepen vanwege mensenrechtenschending. Helaas is er sindsdien bijna niets veranderd. Maar jij kunt daar wat aan doen!

In mijn vorige blog vertelde ik het verhaal van een vriend die opgesloten werd in de Nederlandse vreemdelingengevangenis, enkel en alleen omdat hij niet de juiste documenten heeft. Hij werd nog slechter dan misdadigers behandeld.

Ik schrik ervan dat dit soort praktijken, weggestopt van onze ogen, plaatsvinden op verschillende plekken in ons land. Het maakt me woedend en ik begrijp niet hoe een land dat in 1945 zelf bevrijd is, in staat is zo ongastvrij te zijn.

Een paar vragen:
– Is het misschien tijd om onze mond open te doen?
– Kunnen we een stem geven aan de mensen die nu onschuldig gevangen zitten?
– En heeft dat dan zin?
– Luistert er wel iemand naar ons?
– Zien we onszelf dan als ‘rebels’?
– Zijn we dan wel constructief bezig?

Ook al heb ik niet op al deze vragen een antwoord, dat mag nooit een reden zijn om als mak schaapje alles maar te laten gebeuren.
Ik kan namelijk wel iets doen: Ik laat me blinddoeken!

De Blinde Tocht
3 september vindt er De Blinde Tocht plaats. Een tocht van Amsterdam CS tot aan de Dam. Het doel van deze tocht is om mee te voelen hoe het is om als nummertje behandeld te worden. Als ik geblinddoekt meeloop, laat ik zien dat ik verandering wil voor de ongedocumenteerden.  De vijf punten voor verandering kun je nalezen op de facebookpagina van De Blinde Tocht.

Loop je mee?
zie → www.facebook.com/events/294331194008018/

 

Roald Schaap is gastblogger voor NEO en in het dagelijks leven o.a. singer-songwriter.

Posted by: In: Algemeen 28 jul 2012 0 comments
Posted by: In: van alles 20 jun 2012 0 comments

Heb je wel eens geprotesteerd? Ik één keer, het had volgens mij iets te maken met onderwijs en ik kreeg die middag vrij. Daar stonden we dan, zonder idealen, zonder gebalde vuisten. Hebben we nog wel idealen? Ik sta er nooit bij stil. Zijn mijn idealen misschien ondergesneeuwd door m’n keurige christelijke gedrag?

Goede woede

Als keurige andere-wang-toekeer-christen werd me geleerd vooral vredelievend te blijven. Maar pasgeleden tijdens een etentje kwam er een hoop woede opborrelen. 
Mijn 2 tafelgasten komen uit een ver land waar niet zoveel ‘westerse beschaving’ is. Een land waar Amnesty International opkomt voor onderdrukte burgers. Een land waarvoor ik met mijn spam e-mailadres een petitie onderteken, dat ik het regime in dit land ten zeerste afkeur. Uit zo’n land komen ze. In de volksmond noemt men mijn twee tafelgasten ‘illegaal’. Dat betekent: geen geldig paspoort. Deze mensen kunnen zonder strafblad opgepakt worden. Beide spreken overigens goed Nederlands en terwijl ze vertellen over hun leven, komt bij mij het Nederlandse schaam-rood-wit-blauw op de kaken te staan. Ik schrik als een van hen mij vertelt dat hij een jaar lang is opgesloten in een van de detentiecentra in Nederland; zeg maar gewoon ‘gevangenis’.

Nederlandse vrijheid
Sinds 1945 is ons land bevrijd en onze idealen zijn daarna niet meer op de proef gesteld. Of toch? 
Tot 3 maanden geleden wist ik niet dat er in ons land op verschillende plekken mensen zonder paspoort opgesloten worden als misdadigers. Nu weet ik er van. Wat nu? Moet ik protesteren of kan ik nu nog vrolijk doen of er niks aan de hand is? 
En mijn idealen? Worden die pas zichtbaar als ik zelf geraakt wordt door onrecht?

Ik weet het niet, maar ik weet wel dat ik kan kiezen. Of opkomen voor mijn idealen, of mijn kop in het zand steken en vooral genieten van mijn welverdiende vakantie. Als ik mijn paspoort maar niet vergeet.

Roald Schaap is gastblogger voor NEO en in het dagelijks leven o.a. singer-songwriter.

In dit jaar 2012: Lanceer ik elke 1e maandag van de maand een gerecycled liedje.

Check hier het interview met Reli-daily:

Posted by: In: van alles 23 dec 2011 0 comments Tags: ,

Duurzaam, een hip woord, maar houdt t nou in? Geen idee, maar t woord doet mee denken aan dat dingen lang duren, zoals de natuur er lang over doet om van t ene in t andere seizoen te gaan, en groei altijd over jaren gaat etc.

iets wat ik vaak vergeet, omdat ik in de stad woo. Alles om mij heen ontkent de tijd of het seizoen. En helemaal omdat in mijn buurt onmeunig veel fast-food shops zitten, winkels, reclame, allemaal gericht op het nu. Wel erg riant allemaal. Geduld leren in een stad is lastiger denk ik. Woon je op t platte land, dan ontkom je niet aan de signalen om je heen, een sloot is bevroren, t maaiveld ligt er opgebroken bij, de koeien staan binnen, de krokussen verschijnen. Andere signalen die onbewust binnenkomen zonder de ruis van de reclame, stadslichten en busgeluiden.

Nou ben ik al n tijdje aan het nadenken als ik op de fiets zit of op andere ‘loze’ momentjes, over wat duurzaam is. Ik werk met een groep actieve ‘groene’ planeet-redders aan een iphone app met de naam ‘local heroes’. Dat is erg inspirerend en 1 van de dingen die ik graag wil uittesten: Hoe kun je in de meest dagelijkse dingen creatief omgaan met je spullen, verbruik, etc.

Nu is recycling geen hip woord meer, het stamt een beetje uit de tijd van ‘zure regen’ ‘greenpeace’ en andere typische jaren 90 woorden.

Maar in de voorbereidingen van de aankonende cd, bedacht ik me wel: Weer duizenden van die dingen drukken, papier, plastic, t liefst nog een mooi doosje wat niemand anders heeft, maar om er nou 1000 zelf in elkaar te naaien is ook zo wat. Tot een van mijn ‘local heroes’ met een creatieve tip kwam om te recyclen!

Uhh, recyclen? Met van dat bruine papier en een groen logootje erop. Lekker geitewollensokkken en vooral heel links. Maar naarmate ze verder praatte klonk het heel logisch. waarom niet?
Maar ik denk: ”dan wel net even iets anders’: Ik heb mijn cd-verzameling op zn kop gegooid, en alle lelijke jaren 90 cd’s van MWS en NKOTB (nee hoor, grapje) en OPW op een hoop. Boekjes eruit, cd’s eruit en op een spindle.
En wat overbleef is een aantal stapels met dit:

Vandaag gaan ze op de post om bewerkt te worden. Ik ben zo beniuewd naar het eindresultaat. Zonder papier te gebruiken zal de nieuwe plaat behuisd worden met gerecyclede cd-hoesjes uit mijn oude cd-verzameling!

Benieuwd naar het eindresultaat?
Als die uit is, laat ik een belletje rinkelen. Ik heb aan alle burgermeesters in Nederland gevraagd of ze bij de lancering van de nieuwe plaat gelijktijdig een noodsignaal willen geven in alle dorpen en steden:
op 2 januari om 12:00 uur…

je bent gewaarschuuwd!

 

Posted by: In: Algemeen, van alles, Video 10 nov 2011 0 comments Tags: , , ,

Deze week werd ik geinterviewd door CIP.nl naar aanleiding van de videoclip ‘Voorzichtig

Terwijl ik de vragen voor me zag, voelde ik meteen al hoe onmogelijk het was om genuanceerd en duidelijk en bondig te zijn.
Mooi om te zien hoe Rik Bokelman een kort en duidelijk verhaal wist te vormen van mijn ellenlange betoog. Ik had me voorbereid op aardig wat weerstand, aangezien iets aan de kaak stellen nooit in dank wordt afgenomen.
Maar de korte versie was in mijn optiek zo genuanceerd, dat ik verrast was over de hoeveelheid reacties die het losmaakte.

Lees de korte versie dus hier: http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=25562

Lees verder…

LA – USA
San Francisco – USA
Vancouver – Canada
Dusseldorf – Germany
Porto – Portugal
Ouagadougou, Burkina Faso
Utrecht –  The Netherlands

Een jaar geleden schoten we al de eerste onder-water beelden van de videoclip. Een half jaar geleden stonden we op de Heide om de band-shoot te doen. Inmiddels is de videoclip in montage bij Daniel Halsall (www.tayloredtales.com), onze reizende editor. Hij werkte in verschillende plekken aan de montage om samen te werken met special effects experts en andere editors. Van LA, San Fransisco,Vancouver, Dusseldorf, Burkina Faso tot aan ons eigen Utrecht is er geknipt en geplakt met de shots van Barstensvol.

Deze reizende editor heeft verschillende verhalen meegenomen tijdens het editen, eentje ervan wil ik graag binnenkort met jullie delen.
In Burkina Faso werd hij last-minute gevraagd om een documentaire te maken over structurele honger. Ik wacht met spanning af naar het eindresultaat van de docu. Zodra hij op t witte doek of vimeo te zien is, laat ik het jullie horen. Hieronder alvast een teaser tekstje.

Documentary ‘Hunger’ (working title)

Famine disasters grab the headlines, as international charities mobilise their faithful to help those starving people over there. Meanwhile, unseen and unheeded, hundreds of millions face that same desperate hunger year after year. This documentary shines a light on Sub-Saharan Burkina Faso, as village people struggle to defeat the perpetual threat of ‘Structural Hunger’.

Posted by: In: van alles 26 okt 2011 2 comments Tags: , , ,

10 remixers zijn nu bezig om nummers van Roald te remixen. Een speciaal project dat een remix album op moet leveren met daarop lichtvoetige dansmuziek, rauwe beats en stampende grooves wordt gevormd.
We zoeken nog 3 remixers met ervaring die het team willen versterken. Durf jij je eigen draai te geven qua inhoud, tekst, en muziek. Laat je je niet leiden door muziekstijl-vakjes, en weet jij het randje van de christelijke subcultuur te pakken? Mail dan naarjoeri@mysongproductions.nl

Op http://www.nachtzonderdak.nl/worldservantstear is te zien hoe mensen betrokken zijn bij dit project van TEAR & World Servants.

Een hele nacht zullen velen een nacht doorbrengen zonder dak en in eigen gemaakt slaapplekjes van karton slapen.  Een geweldige manier om tot een bepaald niveau mee te voelen met de omstandigheden in Brazilie.

Deze avond zal ik een akoestische set neerzetten. Timzingt (cabaretier/songwriter) zal me voorgaan,. en later op de avond zal ik het achterste van mijn tong laten  zien.

Wil je erbij zijn?
Ga naar http://www.nachtzonderdak.nl/worldservantstear/

4 november 2011
Entree: 10,-
Kerstraat 35, Voorthuizen

[pro-player width=’470′ height=’325′ type=’FLV’]http://youtu.be/Oa9lqHL9G_g[/pro-player]
hier
voor de directe link naar t youtube-filmpje.

Zaterdag 10 september!
Boothstraat 7, Utrecht!
19:30 u. zaal open
Bestel nu je kaarten: https://roald.tv/benefiet

ACTIE:Reserveer van te voren 5 kaarten en krijg het album ‘Tevoorschijn’ t.w.v. 16,50 Kado

 

“Zijn we 1,5 jaar na de ramp Haiti alweer vergeten..?.”

– Kansen voor Haïti: benefietconcert voor Haïti zaterdag 10 september –

De muzikanten van Roald & Band en Sono Music vinden dat Haïti ook op lange termijn onze aandacht en steun verdient. Een van de bandleden bezocht in december 2010 Haïti en zag niet alleen de ellende maar ook de kansen om jonge mensen te ondersteunen bij hun door de ramp afgebroken studie.

Een aardbeving in Japan, een hongersnood in de Hoorn van Afrika. Dagelijks worden we via de media bepaald bij het menselijk leed van miljoenen mensen.  Zijn we 1,5 na de ramp Haiti alweer vergeten? Op 12 januari 2010 werd het straatarme Haïti getroffen door een aardbeving.  Honderdduizenden mensen zijn nog steeds dakloos. Een cholera epidemie raast nog steeds door delen van het land.

Op 10 september organiseert Roald & Band en Sono Music een benefietconcert. Vanuit het centrum in Utrecht willen de jongeren een bijdrage leveren om de vaak helse omstandigheden voor hun Haitiaanse leeftijdsgenoten te verbeteren.  Uw bijdrage komt ten goede aan projecten die door USFCH en stichting Hart voor Haiti zijn opgezet.

 

Benefietconcert Haiti 2011 te Utrecht

Zaterdagavond 10 september is er een benefietconcert voor Haiti in Utrecht (Boothstraat 7, Utrecht centrum). Je kunt genieten van een creatieve combinatie van rustige en swingende gospel, jazz, rock en pop muziek (muziekinhoud: gospel) door Roald & Band en Sono Music. Verschillende kunst-objecten uit Haiti worden verkocht en er is een mogelijkheid tot het geven van een gift. Alle betrokkenen werken vrijwillig mee.  De opbrengst gaat naar kleinschalige lange-termijn projecten in Haiti.
Laat u verrassen! Om 19:30 gaan de deuren open, om 20:00 start het concert. Entree: 3 euro. Voor meer informatie zie; www.sonomusic.nl & www.roald.tv

Meer informatie kleinschalige projecten Haiti:

1.    Veel kinderen die de mogelijkheid hebben om de basisschool en middelbare school in Haiti te volgen hebben vaak geen financiele mogelijkheden voor een vervolgopleiding. Deze mensen willen we financieel ondersteunen via USFCH en stichting Hart vooor Haiti.  Voorbeeld: Garry (Guillaume) is een aardige, muzikale en intelligente jongen met een bijzonder hart voor God. Hij woont in de bergen van Haiti, twee uur rijden vanaf de hoofdstad Port-au-Prince. Hij kon een economische studie volgen door het geld wat hij verdiende door te werken bij een muziekstudio. Tijdens de aardbeving is deze muziekstudio, zoals vele andere gebouwen, in elkaar gestort. Hij heeft toen vanwege financiele redenen zijn studie moeten beeindigen en heeft nu al maandenlang niets om handen. Hij heeft zichzelf Engels aangeleerd (erg knap); een jongen vol potentie op verschillende vlakken. Mensen zoals hij zullen worden gesponsord voor hun vervolgopleiding. Zij ontvangen zelf geen geld, de desbetreffende organisaties zorgen dat hun studies worden betaald en volgen hun progressie.

meer...