Genade te koop
Twee jaar lang heb ik genoten van de theologie van Joseph Prince. Alleen na een jaar bleef er iets knagen aan dit aantrekkelijke evangelie: Een opgepoetst westers verhaal dat je aanmoedigt om vooral zelf veel te genieten van Gods genade, dan volgt de rest vanzelf.
Het heeft me geholpen om een flinke tijd meer vertrouwen te krijgen in God. Ik heb gesnoept van de preken over Gods vaderhart. Vooral mijn gereformeerde opvoeding die doorspekt was met zonde- schuldtheologie ondermijnde het beeld van God als liefdevolle Vader. In Jong & vrij (de snelgroeiende Joseph Prince kerk in Nederland) wordt dat calvinistische geloof in rap tempo opgelost.
Kijk naar Jezus
Na een tijdje komen de excessen; de neiging om pijn en lijden weg te stoppen in de nieuwe genade-theologie. Genade wordt dan een trucje, een vorm: ‘Kijk naar Jezus, en niet naar je problemen’.
Volgens mij is dat iets te kort door de bocht en werkt het ontkenning van je problemen in de hand. ‘Kijk naar Jezus en je problemen’ is dan volgens mij een betere samenvatting van het evangelie. Want als we Jezus zien, ontstaat er geloof om ook je problemen in de ogen aan te kijken. Dan is genade niet meer een makkelijke vorm, maar een weg, een proces waarin het hele leven, met alle facetten, een plek krijgt.
Wisseltruc
Wat me vooral tegenstond in de Joseph Prince beweging was dat er gesproken werd over:
1. ‘Pas op dat je niet onder de genade vandaan valt’, Er ontstaat dan een soort wettische genade waarbij mensen wel of niet bij de juiste club horen. Er heerst een besef dat er binnen de Jong & Vrij het ware evangelie wordt verkondigd en er wordt op een vriendelijke en milde manier neergekeken op andere kerken.
2. De leiders van Jong & vrij wisten geen raad met bijvoorbeeld de bergrede en andere scherpe teksten van Jezus. Toen ik daar vragen over begon te stellen volgde het advies om vooral veel naar de kerkdiensten te komen en je te laten vullen met de genade van God werd door de voorganger. Zo worden moeilijke teksten ontweken en weggemoffeld.
Een andere methode is de ‘wisseltruc’. Deze wordt ingezet als men stuit op teksten waarin duidelijk wordt dat Jezus zelf lijden heeft gekend. De wisseltruc werkt zo: ‘Jezus is gestorven, zodat ik mag leven’ en die wordt nog door merendeel van de christenen onderschreven. Maar ook ‘Jezus was vrijgezel, zodat ik een relatie kan hebben’ tot aan ‘Jezus was arm, zodat ik rijk mag zijn’ en nog verder: ‘Jezus heeft zijn Kruis op zich genomen zodat ik succesvol mag zijn’.
ik ben zelf niet vies van het geloof dat God je ook wil helpen in je geldzorgen. Afhankelijkheid van geld is flink lastig, niet alleen voor de rijken. Toch geloof ik niet dat rijkdom en succes het evangelie is.
Als mooie dingen uit de bijbel worden als beloftes worden uitgelegd, en bij de wat moeilijkere bijbelteksten de wisseltruc wordt ingezet, ben ik op mijn hoede.
Prachtige verhalen
Joseph Prince is overigens super creatief met de bijbel. Van de tabernakel tot de ark, tot aan hele veldslagen en andere verhalen uit het (vooral) oude testament, ontdekt hij prachtige vondsten: Hij weet in alle verhalen een metafoor te vinden die verwijst naar zijn succes-Jezus. Soms heel leerzaam en mind-blowing en soms vervreemdend van de Jezus die ik ken. Het is lastig om je niet te laten overrompelen door deze prachtige bijbelstudies. Kritisch denken wordt in dergelijke genade-kerken niet aangemoedigd. Joseph Prince is een begenadigd spreker met leuke grapjes. Met zijn charisma weet hij dit grace-imperium enorm te vergroten, natuurlijk wordt dat gedaan uit naam van Jezus.
Blij
Ookal schotelt deze Joseph prince de mensen een makkelijk evangelie voor, toch denk ik dat het z’n vruchten af kan werpen. Een niet-gelovige kan er het vaderhart van God in leren kennen en wellicht Jezus liefde erin proeven. Ik ben dankbaar dat ik de periode in Jong & Vrij heb mogen meemaken, maar ook dankbaar dat ik me heb weten los te maken van de aantrekkingskracht ervan.
Ik hoop dat de tv uitzendingen van Joseph Prince mensen niet in z’n greep houdt of teleurstelt als de succesverhalen verdwijnen en het een gevangenis wordt waar de moeilijke facetten van het leven buiten de deur gehouden moeten worden.
Zou de Joseph Prince theologie een springplank kunnen zijn voor niet-gelovigen? Is er een manier om vanuit deze aantrekkelijke genade-theologie door te groeien naar voldoende geloof, om het lijden en de pijn in de ogen te durven kijken?
Roald Schaap
Singer/songwriter
Jammer Roald.
Dat je mensen op deze manier beschimt vind ik niet correct .
Wat de bergrede betreft is het heel eenvoudig.
Maar das niet echt waar je naar op zoek bent vrees ik…
Hoi Edwin,
Dank je wel voor je reactie.
De bergrede is volgens mij ook heel eenvoudig. Daar leef ik nu uit, en soms gaat dat recht in tegen de joseph prince theologie.
Helaas konden de leiders van Jong en vrij daar indertijd niet zoveel mee, en was ‘kom naar de samenkomsten’ de oplossing voor kritische vragen.
Ik hoop dat ik niemand heb beschimpt, maar hoop wel kritiek geleverd te hebben bij de makkelijke antwoorden die me destijds gegeven zijn.
In de laatste alinea probeerde ik overigens een nuance aan te brengen in mijn kritiek, omdat ik veel heb gehad aan de periode bij jong en vrij, alhoewel het op een gegevens moment ook ging beperken. Juist in de periode dat ik een depressie had begon ik een andere blik te krijgen op hoe Jezus me wil bijstaan IN het lijden, en hoe bevrijdend dat is, ipv altijd maar weg te moeten vluchten UIT het lijden.
Een hele overwinning waardoor ik nu vrij ben van angst.
mooi verhaal. Ik ben flink beschadigd door deze theologie. Veel ruzies en scheuringen zijn er door deze welvaartstheologie. en ik ben niet de enige. zeg het door, want het is een gevaarlijke leer
Oo… wat herkenbaar… Het spijt me, maar ik vind Roald vrij mild richting de theologie van Prince en in het kielzog Jong en Vrij.
Ik heb het van binnenuit meegemaakt. Ik heb gezien hoe het evangelie van genade versmalt werd tot “gelukkig, zorgeloos leven” en hoe er neer gekeken werd naar gelovigen die “onder de wet” leven. En erger.. Ik heb er aan meegedaan.
Totdat na jaren ik er achter kwam dat ik onder een wettisch evangelie was gekomen waar de theologie voorgekouwd was . Een plaatselijke evangelische gemeente vond het niet ingewikkeld om soms sprekers uit te nodigen met verschillende visies en de boekentafel was ook wat breder dan alleen de “pastors” van Jong en Vrij en Prince.
Ik ontdekte dat het evangelie van “grace” bijzonder eenzijdig was en mij in een keurslijf had gestopt en anders gelovigen veroordeelden. Het evangelie had mij ook gestimuleerd om Jezus vooral te zien als projectie voor al mijn verlangens.
In eens kreeg ik weer ruimte om mijn eigen pijn en frustraties onder ogen te zien en er eerlijk over te zijn. En ja, zelfs een preek waar je ook weer eens gewoon op je donder kon krijgen, je aan kon sporen deed mij goed. Jezus heeft rauwe randjes, het leven is vaak hard, God is heilig, Hij vraagt van ons toewijding en ja… Hij is ook liefdevol, barmhartig en genadig. Het is en, en.
Volgens Prince is dat een mengeling van wet en genade, dat is een lauw evangelie. Ik noem het nu eerlijk en gebalanceerd.
bedankt voor het delen van je ervaringen!
zeer herkenbaar. Lijden heeft weinig plek. Ik zou graag prekenserie van JP hierover horen. Ook Bijbelse kritiek op de leiding of de leerstellingen van Jong en Vrij (zoals de tienden) wordt niet getolereerd. Het is je voegen, je mond houden, weggaan of eriit gezet worden (zoals in mijn geval) . Dit is geen kerk zoals Christus het bedoeld heeft maar een van bovenaf gestuurd (business) model. Zolang je meehelpt aan de doelen vd leiding ben je welkom. Zeer zorgelijk en verdrietig.
Verstuurd vanaf mijn iPhone
Bedankt voor je reply. Goed om ook kritiek te delen over deze stroming. Vooral het ‘voegen’ vind ik zorgelijk en zorgt uiteindelijk voor een kritiekloze massa waarbij kerkleiders vrijspel hebben. Ik hoop dat leiders uiteindelijk niet in de fout gaan.
Bericht…sinds kort volg ik de prediking van Joseph Prince.Het zal misschien niet helemaal 100 procent goed zijn,maar de afgelopen eeuw leefde we merendeel in een calvinistische sfeer waarin boete doen nogal eens de nadruk heeft gehad en veel mensen in vertwijfeling bracht over het volbrachte werk van Christus,wat resulteerde in het niet volledig geloven dat we gerechtigheid geworden zijn in de ogen van God de Vader, en zoals Joseph de voetwassing vertaalde is dat we in de wereld in deze gebroken wereld vuil worden en t nodig hebben om gewassen te worden dwz je zonde belijden en je laten schoonwassen.Je indentiteit zoeken in het feit dat je een geliefd kind van God bent geeft je de moed om in geloof te kunnen veranderen door zijn Geest.De duivel vind het prima dat je denkt op enige manier Gods goedkeuring te moeten verdienen…Genade is heel essentiel en je laten reinigen is ook heel belangrijk.Ik hoop dat Joseph toch jonge mensen bereikt met de liefde van God want ze zoeken het in allerlei andere dingen behalve bij Hem…Toch luister ik ook kritisch als daar dwaling is te horen in zijn preken!wat Jong en vrij gemeentes doen is ook erg afhankelijk van interpetatiesvan mensen! Altijd de Heere raadplegen of iets klopt…daar hebben we de Heilige Geest voor gekregen in ons als kind van God.
Wat me aansprak toen ik de eerste keer naar Joseph Prince keek was zijn krachtige en vernieuwende persoonlijkheid. Ik ben niet godsdienstig en geloof niet in het instituut kerk. Wel geloof ik in een God en Jezus. Uiteindelijk is alles liefde. Waarom ik ging googlen was omdat ik kritisch luisterde vandaag naar zijn uitspraken.
Omdat Jezus alle zonden op zich nam worden wij niet veroordeeld voor onze zonden.
Ik vind het te gemakkelijk …om dit te zeggen.
Zo kunnen mensen wel erg gemakkelijk hun verantwoordelijkheid hierin ontlopen. Wat gebeurd als mensen geen berouw meer kunnen…het geloof in zulke uitspraken verdooft uiteindelijk het geweten.
Ook dat wij geld uit de machine kunnen halen daar heeft Jezus voor geleden.
Daar denk ik toch anders over. Ik vind J.Prince wat te oppervlakkig hierin. Het lijkt alsof hij materialisme erg waardeert. Hij straalt vind ik een bepaalde ijdelheid uit die ik als niet kerkelijke niet als sober ervaar. Mijn geloof zit in de simpelheid, de basis van het Al .. de eenvoud.
Bericht…wat ik zo goed vind in zijn preken is dat de hij constant de teksten laat zien op het scherm.Met vaak uitleg in Hebreews of grieks.En ook de context is voor hem belangrijk.Ik vind hem echt goed!Het is heel goed naar hem te luisteren.Hij is echt een dienstknecht van God!Hij poetst niets weg aan het Evangelie.Hij zegt precies wat de bijbel zegt!Wat Jezus gedaan heeft aan het Kruis is toch te mooi om waar te zijn!Door Zijn armoede zijn wij toch rijk geworden.Niet aan tonnen geld maar geestelijke rijkdom.
Dat Josepf Prince nog lang door God gebruikt mag worden.Amen
Nou, dan verschillen we van mening
Die man heeft met zijn eigen evangelie het leven van velen verziekt. Onze voorgangers moesten zo nodig veel te kort door de bocht deze leer ineens volgen en iedereen moest er in mee. En als je dat niet deed ‘had je nog niks begrepen en moest je meer groeien’, is dat genade?
Gevolg: kerk bloedde dood. Iedereen vertrok. Het hele leiderschapsteam legde hun taken neer en spraken hun gebrek aan vertrouwen uit. Kerk verward. Daarna kreeg je de keus… ‘ga mee in deze geweldige leer en sluit je aan bij J & V of zoek zelf een dienst/kerk, maar besef je dat je dan niet deze leer volgt’…
EHM welke leer? Er is geen andere leer dan het Evangelie en dat moet de basis zijn
Nu zit ik in een grote, groeiende Pinkstergemeente die die kant op dreigt te gaan. Enkel de materie voor te houden: ‘geloof dit…ontvang dan’… Enzovoort. Alle neuzen wijzen dezelfde kant op. Heel gevaarlijk.
Wat heeft satan ons toch snel tuk om ons te laten focussen op alles behalve Jezus.